Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Tilbygningen 1981

I 1976 udskrev Holstebro Kommune en arkitektkonkurrence om et samlet museumskompleks, der skulle huse Holstebro Kunstmuseum og Holstebro Museum. Museumskomplekset skulle ligge i parken til herskabsvillaen fra 1906, tegnet af arkitekt Andreas Clemmensen, og hvor Holstebro Kunstmuseum var blevet indrettet i 1967. Konkurrencen blev vundet af arkitekt Hanne Kjærholm. Den 11. maj 1981 blev udvidelsen af Holstebro Kunstmuseum indviet. Hanne Kjærholms fløj fra 1981 er på i alt 1.600 kvadratmeter - heraf ca. 350 kvadratmeter underetage. I 1991 fulgte indvielsen af Holstebro Museum, der hvad angår arkitekturens hovedtræk kun i enkelte detaljer adskiller sig fra kunstmuseumsdelen.
 
Museumskomplekset er bygget over to grundelementer. Det ene er 5x5 meter moduler og det andet 3 meter brede rum af vekslende længde med gennemgående buekonstruktion og ovenlys. Indbyrdes kombineret giver de to grundelementer stor fleksibilitet og mulighed for at opbygge mange forskellige rumtyper og størrelser. Der er således både små, intime rum og store, monumentale sale.

Hanne Kjærholm bruger elementer fra Clemmensens villa som inspiration i sit byggeri. Modulets proportioner gentager de størrelser, der er i villaen, og ovenlysets buekonstruktion er inspireret af buen allerøverst i villaens havefacade. Også byggeriets bærende søjler ses i villaens havefacade.

Museumskomplekset er opført i enkle materialer: på gulvene Ølandsfliser, murstensvæggene er vandskurede og hvidkalkede og forneden smykket med hvidglaserede fliser, søjlerne og kassettelofterne er af beton og vinduesrammerne i aluminium og træ. Alt i alt er byggeriet med sine lyse, hvide og grå farver en ideel baggrund for visning af moderne kunst. Hanne Kjærholm har desuden tegnet det enkle interiør i museumsbutikken og siddegruppen i det tilstødende rum.

Lysindfaldet veksler mellem nordvendt ovenlys, der er ideelt til malerier, og sidelys, der er ideelt til skulpturer. Enkelte rum er helt uden dagslys og derfor ideelle til fremvisning af kunst på papir.