Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Aktuelle

14. november 2018 kl. 19:30 Masken i etnografien og kunsten

Holstebro Kunstmuseum rummer en stor samling traditionel afrikansk kunst. Kunstformidler Peter Haarby fortæller om sammenhængen mellem masker, religion og ritualer - og kunsten i beg. af 1900-tallet. 

Masken som motiv og begreb har haft afgørende betydning for det 20. århundredes europæiske kunst. Kunstnere som Picasso, Matisse, Nolde og Giacometti blev alle inspireret af den traditionelle kunst, der kom til Vesteuropa fra Afrika, Amerika og Oceanien. Ét af det 20. århundredes vigtigste malerier, Picassos ”Frøknerne fra Avignon”, var samtidigt ét af de første maskebilleder i Vesteuropæisk kunst, og inspirerede mange andre af tidens kunstnere til at studere masker og skulpturer fra de oprindelige folk i bl.a. Afrika og bruge dem i deres kunst. 
 
Denne interesse nåede også til Danmark i 1930’erne, hvor kunstnere som Ejler Bille, Sonja Ferlow Mancoba og Egill Jacobsen blev inspireret til at lave malerier og skulpturer, der tog deres udgangspunkt i masken. 
 
Masken har en lang tradition. I Afrika, Amerika, Oceanien og på Grønland var masken et vigtigt element ved udførelsen af de ritualer, der var med til at opretholde samfundene. Masken blev i Afrika blandt andet brugt når de unge blev indviet til voksenlivet, ved frugtbarhedsriter og af de magtfulde, hemmelige selskaber. 
 
Men også i Vesteuropa har masken haft en lang historie og stor betydning. I de græske amfi-teatre brugte skuespillerne masker, både så publikum kunne identificere de enkelte figurer selv når de sad på de bagerste rækker, og samtidigt fungerede masken som højttaler, så man også kunne høre, hvad skuespilleren sagde.    
 
Under renæssancens karnevaler i Italien blev rig og fattig for en kort stund lige bag maskens anonymitet. Og i dag kender vi bl.a. masken fra cirkusklovnen, rockstjernernes leg med deres sexualitet, kosmetikindustriens eyelinere og som en psykologisk betegnelse. 
   
På Holstebro Kunstmuseum findes landets næststørste samling af traditionel afrikansk kunst. Den stammer fra billedhuggeren Poul Holm-Olsen, der fra 1954 og til 1990 samlede næsten 1000 masker, fetischer og ahnefigurer fra Afrika.  
 
Poul Holm-Olsen begyndte at samle i begyndelsen af 1950’erne, hvor han opholdt sig i Paris. Han købte de første genstande på loppemarkederne, hvor unge afrikanske studerende prøvede at skaffe penge til deres studier ved at sælge genstande, som de havde medbragt fra Afrika. 
 
Kunstformidler Peter Haarby fortæller ved aftenens foredrag om den Afrikanske maske, om masken som begreb og om hvordan masken kom til at danne inspiration for en hel generation af europæiske og danske billedkunstnere. 

Entre: 50 kr. Medlemmer af Holstebro Kunstmuseums Venner: Gratis adgang. 

Foredraget arrangeres i samarbejde med Folkeuniversitetet. 
 
Tilbage