Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Pressemeddelelser 2021

 

GNIST. J.F WILLUMSEN / OLIVIA HOLM-MØLLER / ASGER JORN

20. november 2021 – 20. februar 2022

 

Udstillingen tegner et indlevende portræt af tre betydningsfulde og egensindige danske kunstnere, som her for første gang sættes stævne. Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958), Olivia Holm-Møller (1875-1970) og Asger Jorn (1914-1973) har hver især leveret væsentlige bidrag til det 20. århundredes kunstneriske udvikling. Slægtskabet mellem de tre kan spores i farvens udtrykskraft og figurernes energifyldte udfoldelse i værkerne. Eksistensens grundvilkår og menneskets forhold til historie, myte, landskab og kosmos er et gennemgående motiv hos dem alle. Ligeledes deler de et internationalt udsyn. Som en tidslinje rækker GNIST fra figurativ til abstrakt kunst gennem trekvart århundrede med det ekspressive som omdrejningspunkt. Med udstillingen indskrives Willumsen, Holm-Møller og Jorn i en ny sammenhæng, der samtidig demonstrerer deres mod til at gå egne veje i kunsten. Men også modet til banalitet og excentricitet samt til selv at definere målestokken for egen succes.


Olivia Holm-Møller, Morgen, u.år. Foto: Ole Mortensen. Download pressefotos
 
ET TINDRENDE KUNSTNERMØDE MELLEM TRE ENERE
De to mænd og ene kvinde udgør et triumvirat i den danske ekspressive kunst, hvor kolorismen dyrkes som maleriets primære virkemiddel. Et værk af Olivia Holm-Møller optræder i første nummer af kunsttidsskriftet Helhesten (1941), som Asger Jorn var med til at udgive, og som netop ønskede at promovere en malerisk opfattelse, der var præget af frigørelse af farven i forhold til tegning og komposition. Holm-Møller havde for sin del et af sine største forbilleder i den tolv år ældre Willumsen. Alle tre får de museer i eget navn – Willumsens Museum i Frederikssund, Museum Jorn i Silkeborg og det nu hedengangne Jens Nielsen & Olivia Holm-Møller Museet, hvis samlinger i dag har hjemsted på Holstebro Kunstmuseum.

De tre kunstnere har alle en viljestærk orientering mod en virkelighed, der er større og dybere end den umiddelbart synlige. De er rejsende kunstnere hvis billedproduktion er fuld af vital livsudfoldelse, energi og internationalt udsyn. Olivia Holm-Møller er den mest underbelyste af de tre, og står for så vidt fortsat i skyggen af de to øvrige, der må betragtes som velbeskrevne fyrtårne i dansk kunsthistorie. Og det på trods af hendes originale kunstneriske ståsted samt, ikke mindst, kunstpressens lovprisninger i hendes samtid. ”Hun er en søjle i ørkenen, som alle bøjer sig for – og derpå glemmer”, skrives der symptomatisk i Social-Demokraten i 1954 om ”Willumsens jævnbyrdige”.

Olivia Holm-Møller er nærværende udstillings anker og afsæt, hvormed det også er ønsket at rette et strategisk og fornyet fokus på oversete aspekter af dansk modernisme. Som sådan er det ikke ubeskrevne kunstneres arbejde, der vises på udstillingen, men derimod et nyt perspektiv på livsværkernes indbyrdes forhold og fortsatte radikalitet – på skaberkraft, gnistrende ursymbolik og kosmisk energi; på figuration og abstraktion; personlige iagttagelser og maleriske indsigter.


J.F. Willumsen, Naturskræk – Efter stormen 2, 1916. Willumsens Museum. Foto: Anders Sune Berg. Download pressefotos

 


Olivia Holm-Møller, Farve og rytme, 1945. Holstebro Kunstmuseum. Foto: Ole Bjørn Petersen. Download pressefotos


Asger Jorn, New Delhi Maternita, 1970-72. Museum Jorn. Download pressefotos


FRA VOLDSOMME NATURKRÆFTER OG SANSEDE REJSEINDTRYK TIL INTIME SKILDRINGER AF FAMILIELIVET

Foruden generelle introduktioner er udstillingen inddelt i en række indbyrdes forbundne temaer såsom Udtryk og farve og Stedsans. Willumsen, Holm-Møller og Jorn har som få betonet følelsesregistret i kunsten, hvad enten der er tale om ensomhed, angst, kærlighed eller raseri. Livets grundlæggende spørgsmål stilles tillige med rent kunstneriske midler som farvemæssige udtryk i værkerne – fra uendelighedens blå, som den findes hos Jorn, til solens gule og hvide, som vi især oplever det hos Willumsen og Holm-Møller.

De store fortællinger optræder også i form af ophøjede bjergscenerier og mytologiske skildringer af fortrinsvis stærke kvindeskikkelser, der bringes i samklang med verdensaltet. Endelig belyser udstillingen de tre befarne kunstneres fælles rejsemål i Spanien og Nordafrika. Der er hos Willumsen, Holm-Møller og Jorn kort sagt tale om eksistentielt betonede udsagn om at være og høre til i verden.

 

Olivia Holm-Møller, Læsende drenge, ca. 1925. Vejle Kunstmuseum. Download pressefotos

J.F. Willumsen, Naturens skjolder, bjergene med de tre farver, 1936. Willumsens Museum. Download pressefotos


KATALOG, FILM OG ARRANGEMENTER
Udstillingen er tilrettelagt af billedkunstner og forfatter Erik Steffensen i samarbejde med Kunstforeningen GL STRAND og Holstebro Kunstmuseum. Et righoldigt katalog ledsager udstillingens mere end 50 værker, der spænder over mange årtier fra de tre kunstneres hånd.
Der vises desuden portrætfilm om de tre kunstnere i foredragssalen, der vil fungere som biograf i løbet af udstillingsperioden, ligesom der foldes et arrangementsprogram ud omkring udstillingens kunstnere og tematikker. Der vil være foredrag, omvisninger, talks mm. Hold øje på holstebrokunstmuseum.dk

 

 Olivia Holm-Møller, Mod lyset, u.år. Holstebro Kunstmuseum. Foto: Ole Mortensen. Download pressefotos

Asger Jorn, Elskovskampen (Cherchez la femme), 1954. Museum Jorn. Download pressefotos

Om udstillingen på GL STRAND skrev pressen:


⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

BØRSEN
”Glemt malerinde gnistrer i samspil med giganter. Et inspirerende og ligeværdigt møde mellem giganterne J.F. Willumsen og Asger Jorn og den ukendte maler Olivia Holm-Møller”

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

KULTURINFORMATION
”Kunstforeningen GL STRAND har i et smukt samarbejde med HOLSTEBRO KUNSTMUSEUM begået en forrygende udstilling, der kurateres af ingen ringere end kunstneren Erik Steffensen”.

INFORMATION
”Olivia Holm-Møller er den gnistrende dronning mellem Jorn og Willumsen”.

 

FAKTA

 

Hvad   Særudstillingen GNIST. J.F WILLUMSEN / OLIVIA HOLM-MØLLER / ASGER JORN

Hvor   Holstebro Kunstmuseum. Museumsvej 2A, 7500 Holstebro

Hvornår   lørdag d. 20. november 2021 – søndag d. 20. februar 2022

Fernisering   lørdag d. 20. november 2021 kl. 15.00, og alle er velkomne!

Udstillingen er støttet af   Knud Højgaards Fond, Ny Carlsberg fondet og Toyota-Fonden

Pressefotos >> Download pressebilleder her <<

For yderligere information, kontakt venligst
Museumsinspektør Teresa Østergaard Pedersen
E: toep@holstebrokunstmuseum.dk
M: 23 82 65 31

 
Tilbage