Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Henry Heerup

Allerede som barn tegnede Henry Heerup (1907-1993) flittigt. Efter korte perioder i lærepladser som stenhugger, skiltemaler, bronzestøber og litograf blev han i 1927 optaget på Kunstakademiets Malerskole.

En kort overgang deltog han i undervisningen på Billedhuggerskolen, men fik af sin lærer Einar Utzon-Frank at vide, at han ikke havde forudsætningerne for at kunne blive billedhugger. Han lavede skulptur ved at skære figuren ud af lerklumpen i stedet for at modellere, som man skulle.

Hele livet arbejdede Heerup både med maleri, skulptur, grafik og tegning. Det var som billedhugger, han først blev kendt blandt kunstnerkolleger. Han arbejdede oftest i granit, hvor han – inspireret af de romanske stenhuggere – huggede sære væsener og figurer frem af stenene og malede dem i stærke farver ligesom Jellingestenen.

Mest opmærksomhed i kunstnerkredse skabte han dog med sine skraldeskulpturer, hvor gamle barnevognshjul, sengestolper, itu gået legetøj – gammelt ragelse, som Heerup fandt på sine daglige cykelture – blev sat sammen til sære og eventyrlige figurer. Det var med sten- og skraldeskulpturerne, at Heerup optrådte bl.a. sammen med Ejler Bille på kunstnersammenslutningen liniens udstilling i 1934 og på Cobra-udstillingerne i Amsterdam i 1949 og i Liége i 1952.

Sit folkelige gennembrud fik Heerup dog som maler og grafiker. I sine tidligste værker malede han med udgangspunkt i naturalismen billeder af dyrene i Zoologisk Have. Men tidligt brød han med naturalismens rum og lysopfattelse og fandt sin helt egen form. Et ornamentalt flademaleri hvor konturlinien er vigtig, og hvor farverne bruges som symbolfarver og for deres egen skyld.

Heerup er en af dansk kunsts store historiefortællere. Hans fortællinger tager udgangspunkt i det helt nære – dagligdagen, kærligheden, seksualiteten, familien, børnene, kvinden, den daglige cykeltur.

De ordinære genstande bliver i Heerups kunst til universelle symboler på de store, uhåndgribelige sider af tilværelsen: Livet og døden. Med en billedverden der er frodig, fabulerende og helt hans egen, bringer Heerup de store afgørende livsspørgsmål ned i øjenhøjde, hvor både børn og voksne kan følge med.

Henry Heerup har udført mange udsmykninger i både institutioner og det offentlige rum. På Holstebro Rådhus findes bl.a. maleriet ”Paradisets Have” fra 1945.