Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Astrid Noack

Som 14-årig flyttede Astrid Noack (1888-1954) fra fødebyen Ribe til København, hvor hun arbejdede som maler på fajancefabrikken Aluminia. Fra 1906-10 blev hun i Vallekilde uddannet som billedskærersvend som én af de første kvinder i Danmark. Efter et par år på møbelfabrik blev hun del af den gruppe af kunstnere, der under Joakim Skovgårds ledelse udsmykkede Viborg Domkirke.

Efter af have skåret figurer i træ for Jean Gauguin og restaureret altertavler for Nationalmuseet, tog Astrid Noack i 1920 til Paris for at udleve sit ønske om at blive ’rigtig’ kunstner. Efter at have arbejdet på møbel- og paraplyfabrikker kom hun i 1926 til den danske kunstnerkoloni Academie Scandinavia i Maison Watteau, hvor billedhuggeren Adam Fischer og maleren Georg Jacobsen blev hendes lærere og venner. I 1932 tog hun tilbage til København, hvor hun i 1933 blev Grønningens første kvindelige medlem.

Astrid Noack er en ener i dansk kunst. Hun er svær at placere ind i en isme eller en retning. Hendes skulpturer er tidløse og i slægt med romansk og gotisk skulptur, ægyptisk kunst og græsk, arkaisk skulptur.

Det er menneskefiguren – oftest børn og kvinder – der er emnet for Astrid Noacks arbejde. De er gerne anbragt i den mest enkle stilling: Stående og frontalt. Kroppens drejning, hændernes eller føddernes placering skaber bevægelse og spænding i formen, men ellers er der brugt så få virkemidler og ingen overfladestruktur. Det gør skulpturerne enkle og rene – nærmest abstrakte.

For Astrid Noack er skulpturens form det vigtigste, og alt andet er underordnet. Figurerne er befriet for referencer, personlige projektioner og andet overflødigt. Hvem eller hvad skulpturen forstiller, er således fuldstændigt underordnet formen.

Astrid Noacks skulpturer virker selvfølgelige – de er afsluttede og enkle. Uden at være påtrængende peger de på det væsentlige i skulptur som udtryksform. Men skulpturerne tog lang tid at lave, hvilket uden tvivl var grunden til, at hun kun lavede et så begrænset antal værker.

Blandt hendes væsentligste værker er "Stående kvinde", der kanoniseredes i 2006. Holstebro Kunstmuseum ejer en bronzevariant af værket. Læs desuden mere om "Stående Kvinde" på kulturkanonens egen hjemmeside.

Astrid Noacks legatfond har deponeret en lang række af hendes originale gips-modeller på Holstebro Kunstmuseum, hvor der er mulighed for at se dem efter forudgående aftale.

Placeret foran museet er desuden et af hendes hovedværker ”Anna Ancher, portrætstatue” (1939). Astrid Noack er endvidere i Holstebro by repræsenteret med skulpturerne ”Knælende dreng” (1942) og ”Kvinde med klæde” (1944).

Astrid Noack