Åbningstider

1. juli - 31. august  
Tirsdag-fredag kl. 11-17
Weekend kl. 11-17
Mandag      lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Sohji Hamada

Den japanske keramiker Shoji Hamada (1894-1978) har – sammen med den britiske keramiker Bernard Leach (1887-1979) – haft afgørende indflydelse på udviklingen af det 20. århundredes studiokeramik, som den bl.a. er udfoldet i dansk keramisk tradition fra begyndelsen af 1930’rerne og frem.
 
Hamada blev født i Kawasaki i 1894, og var som barn og ung optaget af traditionelt japansk træsnit. I 1913 begyndte Hamada at studere keramik på Tokyos Tekniske Universitet. I 1918 så han en udstilling med keramik af englænderen Bernard Leach. (Leach, der var født i Hong Kong og havde studeret grafik i London, blev under et ophold i Tokyo i 1911 introduceret til japansk keramisk, hvorefter han selv begyndte at arbejde som keramiker). Udstillingen gjorde så stort et indtryk på Hamada, at han opsøgte Leach. De blev venner, og i 1920 fulgte Hamada Leach til England, hvor de arbejdede sammen i Leach’s legendariske værksted i St. Ives. 
 
De havde begge et ønske om at genskabe en håndværksbaseret keramisk tradition, der næsten var forsvundet i forbindelse med den industrielle revolutions masseproduktion i slutningen af 1800-tallet. Den skulle bygge på, hvad de anså for de vigtigste traditioner fra hhv. Østen og Vesten – Sung Dynastiets glaserede stentøj, og traditionel engelsk lertøj. Hamada og Leach bevarede kontakten og venskabet gennem hele livet.
 
Efter at være rejst tilbage til Japan etablerede Hamada i 1923 et keramisk værksted i Mashiko ca. 100 km nordøst for Tokyo. Her var der en århundredelang folkelig keramisk tradition – Mingei. Den byggede på, at ’rigtig kunst’ kun kan skabes af den anonyme håndværker, der lever et ydmygt og enkelt liv uden at have en intention om at lave ’kunst’, og som bruger de traditionelle teknikker og lokale materialer. 
 
I 1926 var Hamada med til at starte den Japanske Kunsthåndværks Sammenslutning. Og selv om han levede et enkelt liv koncentreret om sin keramiske kunst, blev hans værker kendt over det meste af verden. I 1955 blev han af den Japanske stat udpeget som ’Levende nationalskat’. 
 
I sin keramik forener Hamada traditionelle japanske former og teknikker med nye vesteuropæiske indflydelser. Formene er enkle og stærke med grå-brune aske- eller jernglasurer som underlag for enkle dekorationer med penselstrøg, med klare referencer til japansk tuschmaleri.  
 
Shoji Hamada og Bernard Leach har også inspireret danske keramikere. Et ophold hos Bernard Leach i 1948 åbnede den østlige keramiske tradition for keramikeren Gutte Eriksen (1918-2008), der siden flere gange rejste til Japan og mødte Hamada.     
 
 
 
Hamada, 1968. Fotograf ubekendt