Åbningstider

1. juli - 31. august  
Tirsdag-fredag kl. 11-17
Weekend kl. 11-17
Mandag      lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Francisco Goya

Holstebro Kunstmuseums samling af udenlandsk grafik omfatter et meget kræsent udvalg af betydelige kunstnere, der er repræsenteret med én eller flere sammenhængende serier: Pablo Picasso, Henri Matisse, Marc Chagall, Alberto Giacometti og Francis Bacon.
 
Med Francisco de Goyas serie "Los Caprichos" (kapricerne) er museets samling tilført en historisk dimension. Seriens i alt 80 akvatintetryk er udført ca. 1793-1798, men blev først udgivet samlet i 1799. Den anvendte trykteknik der tillader indarbejdelse af gråtoner med dramatiske kontraster af lys og skygge til følge, var først og fremmest inspireret af Rembrandt. 
 
På grund af sit ekspressive og originale billedsprog anses Francisco de Goya (1746-1828) som én af de væsentligste forudsætninger for den moderne kunst. Og trods sin tilknytning til det spanske hof var Goya blandt de første kunstnere, der frigjorde sig fra kirkens og kongens magt. Hans motiver og den frie, nærmest karikerende behandling heraf peger derfor også frem mod den udvikling, kunsten undergik sidst i 1800-tallet og helt ind i det 20. århundrede. Eugène Delacroix, Honoré Daumier, Édouard Manet samt ikke mindst Pablo Picasso regnes blandt de kunstnere, der direkte har taget indtryk af hans kunst.
 
Seriens titel "Los Caprichos" er afledt af det italienske ord capriccio, der egentlig betyder lunefuld, men som tillige dækker over underfundige indfald. Flere af trykkene afbilder således makabre og bizarre scener af djævelskab og heksekraft. Ofte giver Francisco Goya de enkelte scenerier fablens form, hvor dyrefigurer vises med menneskelige egenskaber og manerer. Goya tilføjer tvetydige dimensioner i tolkningen, og i visse tilfælde har man stadig ikke helt afklaret fremstillingernes betydning. 
 
Men serien har imidlertid også et utvetydigt samfundssatirisk indhold. Goyas kritik er her vidtrækkende og giftig. Han skildrer den dominerende overtro, den herskende klasses uvidenhed og uformåenhed, manglen på pædagogisk indsigt og ægteskabelige fejlgreb. Dertil har nogle af motiverne anti-klerikale temaer.
 
De enkelte blade i serien viser således menneskelig dårskab og menneskehedens ulykkelige vilkår, gerne med henvisning i billedtitlerne til spanske ordsprog og sproglige vendinger. 
 
Francisco de Goya (Nr. 1) tilhørte kredsen af reformivrige liberale spaniere, som i samfundssyn var inspireret af Oplysningstidens idealer. Derfor beklager Goya da også, at fornuften ikke i højere grad styrer menneskets tanker og handlinger. Dette er især tydeligt i seriens mest kendte motiv, "Fornuftens søvn avler uhyrer" (Nr. 43).
Francisco Goya. Selvportræt (Nr.1) fra serien "Los Caprichos", publiceret 1799