|
Lisbeth Nielsen
Lisbeth Nielsen (f. 1952) er uddannet på Århus Kunstakademi i perioden 1970-73. Hun debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 1977.
Mennesket er centralt i Lisbeth Nielsens værk. Det er specielt kvinder, både som enkeltperson og i mindre grupper, der optræder i hendes skulpturer og tegninger. Figurerne er skildret monumentalt, og ofte er de nærmest groet sammen med skulpturens sokkel. Lisbeth Nielsen modellerer sine skulpturer i ler eller gips, hvorefter de støbes i bronze. Figurerne er modelleret enkelt, groft og ekspressivt, men er samtidigt følsomme og intime. Den grove overflade gør, at figurerne er uden detaljer – de har ingen ansigtstræk, og derfor heller ingen individualitet. Det er gennem kroppens holdning, bevægelse og form, at Lisbeth Nielsen fortæller os om personerne. Hun tager afsæt i konkrete situationer, men hensigten er at skildre noget alment gyldigt. Lisbeth Nielsen skildrer i sine skulpturer kroppen som et grundvilkår for mennesket. Også i Lisbeth Nielsens kul- og blyantstegninger er det kroppen, dens linier, flader og form, der skildres med enkle streger og linier. Det er kroppens skulpturelle kvaliteter, tegningerne gør rede for – ikke den enkelte persons individualitet. I tegningerne nærmer Lisbeth Nielsen sig abstraktionen. Lisbeth Nielsen har udført mange skulpturer til det offentlige rum. Blandt andet kan man på Holstebro Rådhus se skulpturgruppen ”To piger vasker hår” (1991). |
![]() |