Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Pipaluk Lake

Pipaluk Lake (f. 1962) er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1988 med afgang i glas og tekstil. Det særlige ved hendes værker er, at de er resultatet af en arbejdsproces, der er eksperimentel og delvis ukontrollabel. Derved adskiller hun sig fra andre kunstnere, der arbejder med glas.
 
Konkret arbejder Pipaluk Lake med plant glas, som hun arrangerer i sin ovn. Enten stakkes glasstykkerne, eller også hænges de op over en metalkonstruktion øverst i ovnen. Når temperaturen når op over 800 grader, bliver glasset blødt. Det smelter sammen og begynder at falde ned i ovnen. Den proces stopper først, når ovnen slukkes. På den måde sker der en forvandling af den plane glasflade til en tredimensionel, skulpturel form.
 
Det er en meget åben arbejdsproces, hvor Pipaluk Lake arrangerer og bestemmer startbetingelserne, men hvor hun ingen indflydelse har på det, der sker inde i ovnen. Derfor afgøres værkernes endelige udseende af en lang række faktorer, som hun kun delvist er i stand til at kontrollere.
 
Pipaluk Lakes materialevalg er enkelt. Glasset er genbrugsglas – oftest kasseret vinduesglas eller syltetøjsglas. Derudover anvender hun metal i forskellige former. Glasset hænges op i jerntråde, eller også formes kobber- eller messingplader, så de laver aftryk i det varme glas eller giver det bløde glas en form, det kan falde ned over.
 
De metaloxyder, der dannes, når det varme metal går i forbindelse med luftens ilt, afsættes på glasset som farve og struktur. De giver, sammen med de metaloxyder og emaljefarver som Pipaluk Lake også drysser og maler på glasset, værkerne forskellige farveudtryk.
 
Pipaluk Lake er basalt set interesseret i flader, mønstre og aftryk og i den forvandling, der sker fra det flade til det rumlige. Det er her, hendes udgangspunkt som tekstilkunstner viser sig.
 
De værker, der kommer ud af arbejdsprocessen, er fascinerende på grund af deres kompleksitet og indbyggede modsætninger. Materialet gør dem hårde, skarpe og massive. Men samtidigt bliver de bløde og organiske i kraft af arbejdsprocessen. De aftryk metallerne afsætter på glasset giver værkerne en fast defineret overflade. Men samtidigt har de glassets karakteristiske dybde, klarhed og lethed.
Pipaluk Lake