Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Onsdag aften kl. 19-21
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Aktuelle

Olivia Holm-Møller: Den rasende maler, Mexico (Orozco). 1950 Olivia Holm-Møller: Den rasende maler, Mexico (Orozco). 1950

til den 28. maj 2017 OLIVIAS VERDEN
Olivia Holm-Møller

Hun var egensindig, uimponeret og uregerlig. Olivia Holm-Møller er stadig aktuel 40 år efter sin død, og præsenteres nu med et udvalg af malerier i museets faste ophængning. 

Egensindig, uimponeret og uregerlig – er alle ord, der passer på Olivia Holm-Møller (1875-1970). Kunstneren der var fuld af modsatrettede følelser. Som længtes efter det almene og universelle. Og hvis kunst den dag i dag – 40 år efter sin død – har en vitalitet og energi, som taler direkte ind i vor tid, og som hun deler med en række samtidskunstnere.

Olivia Holm-Møller kerede sig hverken om, hvad andre mente om hendes kunst, om hvad der stod i medierne, eller hvad der foregik i kunstinstitutionerne. Hun fokuserede i stedet på det, der foregik i hendes eget sind, og den verden hun levede i. På sin egen maleriske mission, på fortællingerne, synerne og det spirituelle. Og på farverne. De stærke, ekspressive farver, gult og blåt, malt med tempera, der gør farverne særligt lysende, så billederne koloristisk bevæger sig på en knivsæg og det i et storladent billedesprog. Og som sammen med hendes heftige og voldsomme malemåde får billederne til at fremstå sanseligt vibrerende og næsten se ud som om de brænder. Som den ild der – som Olivia Holm-Møller skriver i et af sine digte – brænder i hendes indre. En ild der på én gang fortærer alt og skaber nyt. Ligesom de vulkaner der var motiv i flere af hendes billeder. 
 
Hun var kvinde og kunstner i en tid, hvor mændene dominerede. Og måske overlevede hun som kunstner ved at gøre ting, man ikke i tiden forventede af en kvinde. Hun maler i hvert fald ikke buketter som de fleste af sine jævnaldrende kvindelige kolleger. Hun maler blomster. Vildt. Dramatisk. Som ingen anden i sin tids kunst – hverken kvinder eller mænd. Hun søgte sit eget, og dermed også ensomheden. Den gode ensomhed. Jægerens ensomhed. Udfordringerne. Både de kunstneriske og personlige. Modigt, som en drengepige der i trods og uden sikkerhedsnet springer fra de højeste klipper.  
 
Alle Olivia Holm-Møllers billeder er i en vis forstand selvbilleder. Billeder der både er en rejse ud i verden, men samtidigt en rejse ind i sindet. Ikke til at sætte på formel. Umuligt at putte ind i én bestemt kategori eller stilretning. Men samtidigt sindbilleder der rækker ud mod det højeste. En spiritualitet som har sit udgangspunkt i hendes højskole-grundtvigianske grundsyn. Men samtidigt en spiritualitet og mysticisme, som hun genfinder i hele verden på sine rejser til Grækenland, Afrika, Mexico, Himalaya og Kina. Rejsemål der i dag tiltrækker masseturismen, men som i tiden før og efter 2. verdenskrig var fjerne og eksotiske. Den tids ekstremsport.

Olivia Holm-Møller gennemlevede i ensomhed to verdenskrige og 68-oprør. Utallige kunstneriske retninger kom og gik uden at det anfægtede hende. Måske er det derfor, at hendes kunst den dag i dag stadig står vital og lysende. Den er ikke for sarte sjæle – den er kompromisløs, kraftfuld og egensindig. Som det liv Olivia Holm-Møller levede.
 
Tilbage