Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 42)      lukket
Lørdag den 26. oktober     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Aktuelle

 

16. november 2019 - 29. marts 2020 Hannah Toticki Anbert - Reservat

Med humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen sætter Hannah Toticki Anbert kulturlandsakabets æstetik og konsekvenser for biodervisiteten til debat.     


Hannah Toticki Anbert (f. 1984) har siden sin afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2016 markeret sig som én af landets fremtrædende yngre samtidskunstnere. I indeværende år er hun tilmed modtager af Astrid Noacks Legat, der gennem tiden har hædret de mest talentfulde danske skulptører herhjemme. 

I sin skulptur- og installationsbaserede praksis anvender Anbert ofte modens og teaterscenografiens slagkraftige visuelle koder, og gerne i kombination med performance, foredragsvirksomhed, tekst, video og musik. Tidligere har hun fra et kapitalisme- og ideologikritisk udgangspunkt beskæftiget sig indgående med emner som gældsættelse, arbejdsliv samt de talrige udfordringer, der knytter sig til konstant online tilstedeværelse. Men altid i et særegent skulpturelt formsprog, der indeholder lige dele humor, eftertænksomhed og anarkistiske spark til vanetænkningen. 
 
For hvad er meningen med vores liv? Hvorfor arbejder vi så meget? Kan vi i stedet indgå i mere gavnlige og ”uproduktive fællesskaber” – for nu at citere titlen på en af Anberts seneste performanceevents, der tog form som en ’stilleparade’ under sommerens Roskilde Festival. 
 
Soloudstillingen Reservat på Holstebro Kunstmuseum består af nyskabte værker, der indgår i en omfattende kunstnerisk iscenesættelse, hvor brændpunktet er den accelererede klima- og biodiversitetskrise samt ikke mindst det opdyrkede landskabs konsekvenser for artsrigdommen. Udstillingen er på denne måde debatterende i sit anslag, og ønsker samtidig at tydeliggøre, hvordan vores landskabsopfattelse på afgørende måder er æstetisk betinget. Og det ikke uden problemer. Det vi eksempelvis opfatter som smukke og gode danske naturkvaliteter, er i virkeligheden ganske udpinte og artsfattige miljøreservater. Hvad er vores fælles natur egentlig reservat for?  
 
Den kunstneriske gengivelse af landskabet og dets nationalromantiske særpræg har en lang tradition, der især går tilbage til 1800-tallet. Anberts aktuelle udstilling tager i forlængelse heraf udgangspunkt i nutidens monokulturelle landbrugslandskab.  
 
Mere specifikt er Reservat en skulpturel stilisering af et opdyrket kulturlandskab med marker i ensfarvede felter i brun-, grøn- og gullige nuancer, der konfronterer os med konsekvenserne af ensretningen af naturen. Heri optræder skulpturelle monumenter over nu sjældne eller uddøde – og af samme grund upåagtede – insekter i den danske natur, der blandt andet er udført i keramik og aparte beklædningsgenstande, som forbinder insekterne med den menneskelige krop. Udstillingen ledsages af en lydkomposition skabt i samarbejde med musiker og komponist Sven Dam Meinild, der består af abstraktioner over velkendte, idylliske skildringer af den danske natur og det danske landbrug, såsom Marken er mejet, Jeg er havren, Se, det summer af sol over engen og Det lysner over agers felt. Alle stammer de fra en tid før vi konstaterede de omfattende virkninger af intensiv dyrkning.
 
Tilsammen etablerer udstillingen et absurd og dystert-humoristisk scenarie, der samtidig er en besyngelse af kunstens forandringskraft mod en bæredygtig verden. Det åbne spørgsmål er, om billedkunsten også i dag kan påvirke og ændre vores fælles natursyn, ligesom det i sin var tilfældet med guldaldermalernes idealistiske danmarksbilleder.  
 
Reservat er Hannah Toticki Anberts første soloudstilling på et dansk kunstmuseum. Tidligere har hun bl.a. udstillet på Kunstforeningen GL STRAND (2017), OVERGADEN – Institut for Samtidskunst (2018), RIBOCA Riga International Biennial of Contemporary Art (2018) og KW Institute for Contemporary Art i Berlin (2019), ligesom hun i 2019 deltager på udstillingen Ung dansk kunst – Samfundsprognoser på ARKEN Museum for Moderne Kunst i Ishøj. Anbert har bl.a. modtaget Anne Marie Carl-Nielsens Legats Talentpris (2018) og StartPoint Prize ved Nationalgalleriet i Prag (2016). I 2019 er hun tilmed modtager af Niels Wessel Bagges Kunstfonds Legat samt Astrid Noacks Legat, der gennem tiden har hædret de mest talentfulde danske skulptører herhjemme.
 
Udstillingen er støttet af:

 

 
Tilbage