Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Onsdag aften kl. 19-21
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

Aktuelle

Nina Sten-Knudsen: Epilog (udsnit). 2014. Olie på lærred. Foto: Anders Sune Berg Nina Sten-Knudsen: Epilog (udsnit). 2014. Olie på lærred. Foto: Anders Sune Berg

23. januar - 16. maj 2016 Love, Fear and Evil
Nina Sten-Knudsen


Nina Sten-Knudsen tager os med på en urovækkende søgen efter det ondes væsen. Udstillingens 36 billeder danner en fortløbende fortælling, der springer mellem tid og sted, ydre og indre verdener.

Se billeder fra udstillingen her

Hvor kommer ondskaben fra? Kom den ind i verden, da Eva lod sig friste af slangen til at spise frugten fra Kundskabens træ? Eller var det, da menneskets forfædre første gang slog et andet dyr ihjel for at spise det? Spørgsmålet om det ondes natur og oprindelse har til alle tider optaget mennesket. Det er af essentiel betydning for menneskets forståelse af sig selv. Og et tema, som Nina Sten-Knudsen (f. 1957) konfronterer os med i udstillingen ’Love, Fear and Evil’. 
 
’Love, Fear and Evil’ er en billedfortælling med en begyndelse og en slutning. Udstillingens 36 værker er ophængt i et kronologisk fremadskridende forløb – som var de en tegneserie eller en film. Billedtitlerne er alle små prosastykker eller digte. Billeder og tekster er indskrevet i hinanden og danner tilsammen fortællingens hele. Teksterne giver billederne en ekstra dimension, og samtidigt udvides teksternes betydning gennem billederne. 
 
Tidligere tegnede Nina Sten-Knudsen aldrig skitser. Billederne dukkede frem i det direkte møde mellem kunstneren og materialerne – maling og lærred. Men i 2009, efter at hun var flyttet til Berlin, vågnede Nina Sten-Knudsen en nat op med hovedet fuldt af ideer til en hel masse billeder, som hun var nødt til at stå op og notere ned, så hun kunne holde fast i dem. 
 
Det viste sig, at billederne hang sammen i én stor fortælling, der handler om ondskab, angst, sorg, smerte og fortidens forbrydelser. Om kolonimagternes forbrydelser i Afrika. Om nazisternes forbrydelser. Om udnyttelse af børnearbejdere. Om livet som heroinjunkie. Og om jagten på en forklaring på, hvor ondskaben kommer fra. Men også en fortælling om, at der er en mulighed for forvandling og forløsning!
 
Som beskuer hvirvles vi ind i og gribes af fortællingen. Både på grund af teksternes og billedernes narrative struktur. Men også fordi vi får historien fortalt af en jeg-fortæller, som vi kan identificere os med. Samtidigt er det svært at skelne mellem virkelighed og fortælling. Vi bliver hele tiden tvunget til at spørge, om det vi er vidne til noget, der faktisk er sket, eller om det er fiktion.  
 
Nina Sten-Knudsen har altid holdt fast i, at hun ville fortælle historier om menneskets grundvilkår i sine værker. Hun har altid arbejdet figurativt, og der har altid været mange billedlag og historier i hvert enkelt maleri. Men i ’Love, Fear and Evil’ har fortællingen fået en ny form og dimension. I billedernes kronologi binder hun utallige situationer, erindringer, tilstande og hændelser fra fortid og nutid sammen i én stor fortælling – en moderne myte, der trækker på bl.a. folkeeventyr, billedkunst, mytologi, populærkulturens sange og Hollywoodfilm. 
 
Billederne er i alle størrelser og formater – fra miniaturer til monumentale malerier. Og udstillingen består der ikke kun af malerier. Fortællingen bliver også fortalt ved hjælp af tegninger, dioramaer, fotografier og video. Centralt i udstillingen er den store væginstallation ’Slottet’, der består af et utal af billeder og genstande som sammenfatter hele forløbet – som var den en middelalderlig altertavle. 
 
Som optakt til udstillingen vises små gengivelser af værker fra udstillingen ’Love and Fear’ – en forløber for ’Love, Fear and Evil’.
 
Nina Sten-Knudsen er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1982. Samme år deltog hun på den skelsættende udstilling ’Kniven på hovedet’ på Tranegården i Gentofte, der markerede Det Unge Vilde maleris indtog i Danmark. Men i modsætning til sine kolleger dyrkede hun ikke værdisammenbruddet. Hun tog i stedet udgangspunkt i menneskehedens store fortællinger og sine forbilleder Leonardo, Vermeer, Turner og mange andre.   
 
’Love, Fear and Evil’ er produceret af Horsens Kunstmuseum, hvor den tidligere er blevet vist. Til udstillingen er der produceret et katalog med gengivelser af alle udstillingens billeder. Udstillingen er støttet af Insero Horsens, Statens Kunstfond, L.F. Foghts Fond og 15. Juni Fonden.  
 
Tilbage