Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2001

25. august - 21. oktober 2001 Kunstens virkelighed

Thomas Kluge er en af Danmarks mest omtalte kunstnere. Den opmærksomhed, der har været om hans kunst, skyldes ikke mindst, at Thomas Kluge har formået at forny det realistiske udtryk med sin maleteknik, stil og evne til at gøre billeder af noget væsentlig i sin samtid.

Men Thomas Kluge er også kontroversiel. Mange har svært ved at acceptere hans figurative malestil, der bringer mindelser om de gamle renæssance- og barokmestre. De synes, at han er ude af trit med den udvikling, de mener har fundet sted i kunstens verden, og følgeligt at han ikke udtrykker sin samtid i en samtidig stil. Nogle har desuden svært ved at goutere, at Thomas Kluge i medierne har ytret sig særdeles kritisk om avantgardekunsten og al dens væsen.

Flertallet er dog fascineret af Thomas Kluges meninger, fremtræden og ikke mindst hans kunst, der til forveksling ligner virkeligheden. Men der er mere på spil. Menneskene og genstandene i hans billeder er dramatisk iscenesatte – altid set i et gådefuldt lys med sort baggrund, der afføder en oplevelse af stilstand og uvished. En drømmeagtig og magisk tone gennemsyrer Thomas Kluges univers.

Selv om Thomas Kluge er nøjeregnende og kæler for detaljen, taber han aldrig overblikket, og hans kompositioner er enkle og storladne. Disse klassiske egenskaber i hans kunst skærper selvfølgelig oplevelsen af billedindholdet.

I et tiår har Thomas Kluge nu malet sine forbløffende billeder. Med portrætter, figurkompositioner og opstillinger tilbage fra 1992 vil Holstebro Kunstmuseum fokusere på de tilbagevendende temaer i Thomas Kluges kunst - det moderne menneskes rådvildhed, ensomhed og rollespil.

På udstillingen vises 36 malerier - bl.a. en række hovedværker herunder de 2 velkendte portrætter af Dronning Margrethe. Desuden præsenteres en helt ny serie billeder, som kunstneren har arbejdet på siden 1999. Serien har titlen "1917+83" og er en sædeskildring af et forgangent århundrede kunstsyn. Indgangsbilledet er kunstnerens version af Marcel Duchamps berygtede pissoirkumme fra 1917 og serien kulminerer med de avantgardekritiske ”Profeten” og ”Næste generation”.
Tilbage