Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2003

30. august - 5. oktober 2003 That’s Why They Call Them Dog’s. Jørgen Haugen Sørensen

Jørgen Haugen Sørensen er én af de centrale skikkelser på den danske kunstscene og én af vores mest produktive billedhuggere. Lige fra sin debut i 1950’erne har han haft en evne til at kunnet blotte de ubehagelige sider af den menneskelige natur i sine skulpturer. Både i hans ekspressive skildringer af mennesker og dyr og i de nonfigurative marmor- og bronzeskulpturer, kan man fornemme, at der er noget voldsomt på færde - han har noget på hjertet, som man ikke bare lige kan vende ryggen til.

Jørgen Haugen Sørensen er repræsenteret på museer i Danmark og i udlandet, og han har lavet en række meget markante udsmykninger i det offentlige rum overalt i landet.
Astrid Noacks legatet er siden 1956 blevet uddelt til markante danske billedhuggere. Siden 1983 er legatmodtagerne blevet tilbudt en udstilling på Holstebro Kunstmuseum.

Jørgen Haugen Sørensen har til sin udstilling valgt at vise en række nyere skulpturer. Nyere ikke kun fordi de er skabt inden for de seneste år, men også fordi Jørgen Haugen Sørensen har taget nye materialer og arbejdsmetoder op: hugning i marmor og granit er erstattet af modellering i ler, og skulpturerne er ikke længere abstrakte, men figurative og fortællende.
Centralt i udstillingen står skulpturen ”That’s Why They Call Them Dogs” – et stort tableau med hunde, der hvirvler rundt i et kæmpe slagsmål. Det er barske sager – hundene snerrer og snapper efter hinanden. Og man fornemmer, at træder man over en usynlig grænse, farer de på én med blottede tænder – uhyggeligt og aggressivt.

Et centralt tema i Jørgen Haugen Sørensens arbejde har været de ”pæne” og lækkert forarbejdede overflader, der dækker over en voldsom gru og uhygge. Det tema gennemspilles i 3 skulpturer hvor de glatte, bemalede overfalder med glimmer der afslører sig som ubehagelige ”Slagtescener” når man kommer tæt på. Et tema som Jørgen Haugen Sørensen i øvrigt allerede var optaget af i 1950’erne.

Selv efter 50 år på den danske kunstscene har Jørgen Haugen Sørensen noget væsentligt at sige om de ubehagelige ting vi mennesker går gemmer på. Og det gør ham mere aktuel og væsentlig end nogensinde.
Tilbage