Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2004

19. juni - 26. september 2004 Ejler Billes univers. Mindeophængning

Den 1. maj 2004 døde Ejler Bille. Holstebro Kunstmuseum viser derfor denne sommer en mindeophængning om kunstneren, der er én af det 20. århundredes vigtigste, danske billedkunstnere.

Holstebro Kunstmuseum har gennem årtier ivrigt samlet værker af Ejler Bille, hvorfor museets samling er den betydeligste i Danmark. I tilgift har Ejler Bille gennem årene bl.a. skænket en stor samling balinesiske malerier og træskærerarbejder til museet. Det særlige forhold, der således har været mellem kunstner og museum er naturlig at markere. Mere end 40 værker af kunstneren inden for maleri, tegning, keramik og skulptur tilbage fra 1930’rnes start og frem vises fra den righoldige samling. Desuden udstilles et stort udvalg fra den balinesiske samling.

Det var som billedhugger Ejler Bille først markerede sig – abstrakte surrealistiske former udført i gips og senere støbt i bronze. Sammen med kunstnerkammeraterne Vilhelm Bjerke Petersen og Richard Mortensen stiftede han i 1934 tidsskriftet Linien og udstillingen af samme navn – den første egentlige avant-garde sammenslutning i Danmark. Ved siden af arbejdet med skulptur malede Ejler Bille. Under et ophold i Paris i 1938-39 oplevede han et malerisk gennembrud, som blev et afgørende vendepunkt for ham. Maleriet blev nu hans primære udtryksform. Udtrykket er abstrakt ekspressivt og ornamentet det kompositionelt bærende. Linier, cirkler og spiraler, eller fragmenter af fugle- eller dyreformer udgør, når der ikke er tale om maskebilleder, en slags grundelementer i hans billedsprog.

Sidst i 1940’erne var Ejler Bille knyttet til Cobra-bevægelsen. Men han følte sig efterhånden i opposition til tidens stærkt eksperimenterende kunst og søgte efter noget mere traditionsforbundet. Sammen med Erik Thommesen dannede han i 1951 sammenslutningen Martsudstillingen, der blev hans base tre årtier frem. Fra da af fik Ejler Billes billedsprog en afklaret ro.

Især er Ejler Billes koloristiske begavelse bemærkelsesværdig. Farven sættes på lærredet i små modellerede penselstrøg, der giver billederne en lysfyldt, sitrende stoflighed. Ejler Bille bruger farven som ren farve, som når f.eks. komplementærfarverne rød og grøn selvberoende sættes overfor hinanden. Men farven har også baggrund i det sted og den stemning, der er, hvor billedet er blevet malet: De mørke jordfarver udsprin-ger af et efterårsbrunt Danmark, og de rene klare farver er de farver og stemninger, man finder på Bali, hvortil Ejler Bille ofte rejste. Tilbage