Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2008

9. februar - 13. april 2008 Anna Sørensen - Colour Groove

Groove: Musikudtryk, der betegner et gentaget, rytmisk grundmønster i f.eks. funk, disco eller techno. Rytmen er insisterende og gir lyst til at man bevæger sig i takt med rytmen. Groove betegner desuden den kropslige og åndelige lykkefølelse, man kan komme i, når man bevæger sig til stærkt rytmisk musik.

Kan man blive lykkelig af at se på et maleri? Kan farver få en til at danse? Ja - når man står overfor Anna Sørensens malerier, er det lige før, at man begynder at småtrippe af bar farveglæde.

Man kan i hvert fald se, at Anna Sørensen er vild med at male. Hendes forestillingsløse billeder eksploderer med farver og former ud over hele lærredet. De strutter af energi og overskud. Eller som én af hendes kunstnerkolleger har sagt om hende: Hun kan fandeme male.

Første museumsudstilling
Anna Sørensen er dansk samtidskunsts store koloristiske talent. Hun er den eneste abstrakte maler i sin generation, der har en processuel og organisk tilgang til maleriet. Det kan man overbevise sig om, når Holstebro Kunstmuseum den 9. februar 2008 åbner udstillingen ”Colour Groove”, med 35 malerier og et mindre antal keramiske arbejder primært fra de seneste år.

Det er Anna Sørensens første separat udstilling på et dansk kunstmuseum. Udstillingen viser værker fra 1996 til i dag, og dermed får publikum bliver det første gang publikum får lejlighed til at få et overblik over hendes kunst.

Kolorist
Anna Sørensen er kolorist og farven spiller en afgørende rolle for udtrykket i hendes malerier. Men Anna Sørensen bliver ikke her benævnt kolorist, fordi hun bruger mange farver, og de er farvestærke, eller fordi hun ser ud til at dyrke farven og dens skønhed for farvens egen skyld. Anna Sørensen er kolorist, fordi farverne er den egentlige formidler af hendes billeders hovedbestanddele: strukturer, planer og former.

Farven er energien i Anna Sørensens kunst. Hele maleriers poesi ligger gemt i farvernes væren. I hendes tidlige malerier var farven dæmpet, men i de nyeste har hun hele paletten i gang på en ukonventionel og uforudsigelig måde.

Billedet som proces
Anna Sørensen sætter farven på lærredet i strukturer med ornamentale træk. Det vil sige med en vis gentagelse og rytme. Malerierne skabes ikke efter en forud planlagt komposition, men undervejs i billedets tilblivelse.
Også paletten skabes undervejs, men hele tiden med skyldigt hensyn til helet, så det intuitive og processuelle tøjles. Derfor fremstår hendes værk både umiddelbart og samtidigt stramt og kontrolleret. Værkets sammenhængskraft befinder sig således et sted mellem det spontane og rationelle - et fremadskridende forehavende i et meditativt felt.

Keramiske krukker
Anna Sørensens ornamentale strukturer udfolder sig på flere forskellige overflader. Hendes lærreder har mange forskellige formater: De kan være store og traditionelt rektangulære. Men de kan også være lange, smalle og panelagtige.

Men Anna Sørensen udfolder også sine ornamenter på keramiske krukker. Deres krumme overflader er helt anderledes at gå til end maleriets 2-dimensionale flade. Der skal hele tiden være noget, der hænger sammen med det forrige og det efterfølgende. Og ligegyldigt hvor man befinder sig, vil der altid være en bagside, og dermed en helhed, man ikke kan overskue på én gang.

Informationsløse malerier
Anna Sørensens billeder er informationsløse. De forstiller ikke noget. De er abstrakte og koncentrerede om den rene billedsproglige kraft. De handler om maleriet som bemalede, abstrakte flader. Om maleriets materialitet.

Malerisk fornyer
Anna Sørensen tilhører den generation af unge danske malere, der i 1990'erne holdt fast i maleriet, selvom det flere gange blev erklæret dødt. Med sine karakteristiske malerier er hun en fornyer af det koloristiske, formelle maleri, der har en lang tradition i dansk kunst.

I 2006 købte Holstebro Kunstmuseum to værker af Anna Sørensen til sin samling. Derfor er det naturligt, at det er Holstebro Kunstmuseum, der arrangerer Anna Sørensens første, separate museumsudstilling. Udstillingen modtager støtte fra Kunstrådets Billedkunstudvalg.
Tilbage