Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2011

4. juni - 28. august 2011 Gertrud Vasegaard. Keramiske digte

Gertrud Vasegaard digter i keramik. Hvert værk er en helhed af materiale, form og ornament, med sin helt egen rytme og poesi. Hun er det 20. århundredes store danske keramiker.

Da Gertrud Vasegaard døde i 2007, var hun anerkendt som én af dansk keramiks pionerer. Hun var året før blevet optaget i Kulturkanonen, og hun havde allerede i flere årtier været repræsenteret på museer i ind- og udland. Men desværre har der ikke været afholdt en stor samlet udstilling med hendes værk siden 1984.
 
Det råder Holstebro Kunstmuseum nu bod på med udstillingen ”Keramiske digte”, der skildrer udviklingen i Gertrud Vasegaards kunst fra 1930 til de sidste værker skabt bare nogle få år før hendes død.
 
Som tredje generation af pottemagerfamilien Hjorth i Rønne var det næsten forudbestemt, at Gertrud Vasegaard (født 1913) skulle være keramiker. Hendes farfar grundlagde L. Hjorths Terracottafabrik i 1859, som hendes far videreførte. I tre år efter sin realeksamen arbejdede hun på fabrikken og fik her sine første erfaringer med faget.
 
I 1930 blev hun elev på Kunsthåndværkerskolen i København. Her mødte hun bl.a. Ejler Bille, Richard Mortensen, Sonja Ferlov og keramikeren Christian Poulsen. Efter en kort periode som lærling hos Aksel Salto og Bode Willumsen etablerede hun i 1933 eget lertøjs-værksted på Bornholm sammen med søsteren Lisbeth Munch-Petersen. Søskendeparret blev hurtigt en del af øens sprudlende kunstnermiljø. Fire år efter fik hun sit eget værksted.
 
I 1945 blev Gertrud Vasegaard ansat på Bing & Grøndals Porcelænsfabrik i København, hvor hun begyndte at arbejde med stentøj. I 1959 etablerede hun eget værksted sammen med datteren Myre.
 
I årene frem til 1959 havde Gertrud Vasegaards keramik haft et væld af inspirationskilder. Men i årene derefter finder hun langsomt men sikkert sit eget keramiske udtryk. Sammenfaldet mellem hendes modning som kunstner og medlemskabet af Martsudstillingen i 1968 var ingen tilfældighed. Kunstnersammenslutningen var sin tids fremmeste eksponent for den intuitive, eftertænksomme og traditionsforbundne kunst i Danmark, og medlemskabet blev derfor en udløsende faktor for det, der skulle blive Gertrud Vasegaard enestående og klassiske alderdomsværk.
 
Kunsthåndværk blev i visse kredse set mere som håndens arbejde, i modsætning til andre kunstneriske former som maleri og skulptur, der blev set som åndens arbejde. Men i Martsudstillingen, der blev dannet af Erik Thommesen og Ejler Bille i 1951, blev de forskellige kunstneriske udtryksformer ligestillet.
 
En krukke af Gertrud Vasegaard er enkel og monumental, skabt gennem lang tids tålmodigt arbejde. Den er ’levende’ i den forstand, at den ikke er perfekt for perfektionens skyld. For eksempel gør et lille afsluttende klem formen let asymmetrisk, hvad der er med til at give det enkelte arbejde personlighed. Ler, glasur og farve er afstemt efter hinanden, og dekorationens ornamenter følger og understreger formen.  
 
I Gertrud Vasegaards værk udtrykkes den samme ro og tysthed, som findes i kinesisk keramik og i taoismen, der betoner selvdisciplin, ydmyghed og selvforglemmelse, og hvor det daglige liv og arbejde får meditativ karakter og forløser den enkelte. I Gertrud Vasegaards tilfælde forløser ånd og hånd universelle, kunstneriske værdier.
 
Et værk af Gertrud Vasegaard skal ikke forstås – det er. Med andre ord er værket et abstrakt og meditativ objekt.
 
Gertrud Vasegaard levede de sidste mange år af sit liv i hvad der kunne ligne et selvvalgt eksil. Hun ville arbejde uforstyrret for at opnå en fuldkommenhed i sit kunstneriske udtryk. Det var her hun skabte sine største værker, hvor hånd og ånd forløste universelle, kunstneriske værdier. Hos hende smelter kunsten og livet sammen til en højere enhed, og man kan knap skelne mellem hende som kunstner og privatperson.
 
Gertrud Vasegaard er det 20. århundredes store, danske keramiker. Men hun er mere end det. Hun er en stor kunstner, hvis livsværk hører til blandt de største og vigtigste i det 20. århundredes danske kunst.
 
Udstillingen, der viser 111 værker fra hele Gertrud Vasegaards produktion lånt ved privatpersoner og danske museer, er lavet af kunsthistorikeren Henning Jørgensen i samarbejde med Holstebro Kunstmuseum og Bornholms Kunstmuseum. Til udstillingen udgives den første store samlede fremstilling om Gertrud Vasegaards liv og værk skrevet af Henning Jørgensen.
Tilbage