Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2013

12. januar - 28. april 2013 The Staging Area - Peter Linde Busk

Peter Linde Busk (f. 1973) har i de senere år markeret sig som én af Danmarks betydeligste yngre malere. Udstillingen på Holstebro Kunstmuseum viser værker, der er skabt mellem 2006 og 2012. De fleste er skabt til udstillingen. 

 
Peter Linde Busk har bygget udstillingen op omkring begrebet ’The Staging Area’. Det kan oversættes til ’opstillingsområde’ og bruges blandt andet om midlertidige tilholds- eller transitsteder. Peter Linde Busk ser netop udstillingen som et sted eller en hændelse, hvor en række værker samles, viser sig frem og interagerer, før de atter spredes og sendes ud i verden for her at udfylde deres respektive roller.
 
De karakteristiske figurer som kendetegner Peter Linde Busks værker er ikke realistiske. Han vil snarere vise et bevidst ’skævt’ univers befolket med et tragikomisk persongalleri, der kæmper med tilværelsens store spørgsmål og menneskets grundvilkår. Figurerne er mere eller mindre deforme og forvrængede. Der vokser næb, horn og vinger ud af deres kroppe. Og de er klædt i uniformer eller udsmykkede klæder, der henviser til officielle personer eller sociale arketyper.
 
Lige som Peter Linde Busks malemåde placerer sig på grænsen mellem figuration og abstraktion, så befinder hans figurer sig også et sted mellem det veldefinerede og det formløse, mellem det det kontrollerede og det kaotiske. Figurerne er fanget et ukendt sted, i færd med at blive til. Stemningen i værkerne spænder fra afgrundsdyb fortvivlelse til oprørsk humor.  
 
Skiftene mellem klar formgivning, ekspressiv spontanitet og kontroltab gennemsyrer i det hele taget Peter Linde Busks kunstneriske praksis. Billedfladen bygges ofte op ved hjælp af både ordnende mønstre og tilfældige spor som klatter, dryp og stænk. Værkerne bliver til mellemrum, sprækker i virkeligheden, overgangssteder. De viser os uvirkelige, afgrundslignende, truende og kaotiske rum. Samtidigt fungerer de som udtryk for figurernes indre, sjælelige tilstande.  
 
Ud over maleriet tager Peter Linde Busk også andre materialer og teknikker i brug på udstillingen. Han viser grafiske arbejder, der er stanset ud på kobberplader. Og collager med kontrollerede og veldefinerede udtryk. Endelig møder vi en serie mærkværdige, semi-figurative keramiske arbejder, der på mange måder hentyder til begyndelsesstadiet af den kunstneriske formdannelse.
 
Peter Linde Busk henter inspiration mange steder fra. Hans titler er citater fra verdenslitteraturen. Eller de er hentet fra populære amerikanske tv-serier som Deadwood eller The Wire. Også Cobra-kunstens skyggesider, som den for eksempel er repræsenteret af Constant (1920-2005), eller den belgiske maler James Ensor (1860–1949) har inspireret Peter Linde Busk.
 
Med disse kunstnere deler han også interessen for sindslidendes kunst. Kunsthistorikeren og psykiateren Hans Prinzhorns (1886-1933) har været en vigtig inspirationskilde. Prinzhorn lagde mærke til hvordan kunst skabt af personer med skizofreni indeholder både figuration og ornamentik. I forlængelse heraf hævdede han, at sindslidendes kunst fungerer som en overlevelsesstrategi i en absurd eller umulig verden, hvorved det indre kaotiske følelsesliv kan bibringes en vis tålelig orden.
 
Peter Linde Busks mønsterdannelser fungerer på samme måde ikke kun som en ordning af de forskellige billedelementer eller som en understregning af værkets fladekarakter. De er samtidig en måde, hvorpå man kan genvinde forestillingen om et organiserende (kunstner)jeg, hinsides dets anfægtelser og enhver indoktrinering.
 
Peter Linde Busk (f. 1973) er uddannet på The Royal Academy of Arts og Slade School of Fine Arts i London, Hunter College of Art i New York samt på kunstakademiet i Düsseldorf. Han er i dag bosat i Berlin.  Peter Linde Busk har udstillet adskillige gange i både ind- og udland, men udstillingen på Holstebro Kunstmuseum er hans første soloudstilling på et dansk kunstmuseum.        
 
 
Tilbage