Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2013

25. maj - 8. september 2013 Glasss - når det er allerbedst

Siden 1970erne har kunstnere i Danmark arbejdet med såkaldt studio-glas. Det vil sige smeltet glas i små ovne, formet i kunstnernes eget atelier eller i mindre fælles værksteder. I de første mange år var studio-glas, mere eller mindre berettiget, ikke rigtig anerkendt som kunst. Flere udøvere blev forført af glasset, der i sig selv kan så meget. Lyset spiller lokkende i glasset. Og de værker, der kommer ud af det, bliver derfor let kulørte og mondæne i udtrykket. Glas kan endda være indladende og bolsjekvalmt. Og det kan strækkes og formes til de mest umulige former. Så hvis ikke den kunstner, der arbejder med materialet, disciplinerer sit udtryk, kan det værk, der kommer ud af anstrengelserne, let blive højtråbende og kunstnerisk set ikke særlig interessant. 
 
Gennem de sidste årtier har nye generationer af kunstnere ladet sig udfordre af glassets muligheder. Og mange af dem har nået så fremragende resultater, at studio-glassets status som kunst slet ikke længere betvivles.
 
Med udstillingerne GLASSS i 2004 og 2007 har Holstebro Kunstmuseum, i samarbejde med kuratoren Atila, gjort sit til, at denne anerkendelse er kommet i hus. På disse udstillinger er de bedste værker af to kunstner generationer og de vigtigste strømninger i dansk studio-glas blevet præsenteret og formidlet til publikum.
 
Udstillingen her i 2013 bliver den sidste GLASSS. Sidste fordi det overordnede formål med GLASSS nu er lykkedes. Med de tre udstillinger har GLASSS dokumenteret og beskrevet studio-glasset som en fuldgyldig kunstnerisk udtryksform.
 
Atilas store passion er studio-glas. Han er ivrig samler. Og har gennem mange år fulgt miljøet og dets kunstnere på tæt hold. Som ved de foregående to GLASSS har Atila fokuseret på de værker, der har gjort en forskel i kraft af originalitet og kvalitet. Der er givet plads til både det rene, skulpturelle udtryk og glas-installationer samt de mere traditionsforbundne urformer som skåle og fade.
 
Der er således på mange måder tale om et personligt bud på, hvad dansk studio-glas kan præstere lige nu. Men det er samtidig Holstebro Kunstmuseums overbevisning, at denne udstilling, sammen med de to tidligere, vil stå tilbage som vidnesbyrd om det ypperste, der er blevet skabt i glas i begyndelsen af dette århundrede. Det er dermed påstanden, at Atilas valg af værker overordnet set ikke ville have været væsentligt anderledes, uanset hvem der havde foretaget de kvalificerede valg.
 
GLASSS viser værker af 14 kunstnere, der hver har deres tilgang til glasset. Flere af kunstnerne har været med på de tidligere udstillinger og har stået centralt i den udvikling, der har fundet sted. Men GLASSS viser også værker af yngre kunstnere, der er på vej. Dermed demonstrerer GLASSS hvor levende dansk studio-glas er. Kunstnerne eksperimenterer i den grad. Og de udfordrer ikke kun glasset som materiale, men også vores forestillinger om hvad glas kan og er. Mange af udstillerne er i dag internationalt anerkendte.
 
De 14 udstillere er Lene Bødker, Tobias Møhl, Pipaluk Lake, Stig Persson, Steffen Dam, Christina Rivett, Pernille Braun, Karen Lise Krabbe, Lotte Thorsøe, Susanne Jøker Johnsen, Marie Retpen, Jeannet Iskandar, Tillie Burden og Maria Koshenkova.
 
I den bog, der udgives til udstillingen skriver, museumsinspektør Ulla Houkjær, Designmuseum Danmark, at én af de ting, der er fælles for udstillingens kunstnere er, at de alle i udtrykket har en vis tilbageholdenhed og tøven både koloristisk og teknisk. Hun taler om et stramt defineret univers, hvor ’less is more’. Og hvor værkerne hverken er spraglede eller prangende, men snarere afdæmpede, med raffinerede farveovergange og en grundtone, der afspejler en naturnærhed, der præger selv de mest abstrakte arbejder i udstillingen. En særlig dansk grundtone, der er uden virkelige paralleller internationalt.

Udstillingen og den tilhørende bog er realiseret med generøs støtte fra Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, Danish Crafts, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, Knud Højgaards Fond, Toyota Fonden og Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond.
 
GLASSS vises på Holstebro Kunstmuseum den 25. maj – 8. september 2013.

Statens Kunstfonds udvalg for Kunsthåndværk har præmieret Pernille Brauns værk 'What comes down' med 50.000 kr. Læs begrundelsen her
 
Se mere om de deltagende kunstnere her:
 
Karen Lise Krabbe (f. 1955) http://www.karenlisekrabbe.dk/
Lene Bødker (f. 1958) http://www.lenebodker.dk/
Stig Persson (f. 1960) http://www.persson-glas.dk/
Steffen Dam (f. 1961) http://www.steffendam.dk/
Pipaluk Lake (f. 1962) http://www.pipaluklake.com/
Lotte Thorsøe (f. 1964) http://lottethorsoe.dk/
Tobias Møhl (f. 1970) http://www.mohl-drivsholm.dk/
Susanne Jøker Johnsen http://www.susannejohnsen.com/
Christina Rivett (f. 1975) http://christinarivett.com/
Pernille Braun (f. 1978) http://www.pernillebraun.com/
Maria Retpen (f. 1978) http://www.retpen-glas.dk/
Maria Koshenkova (f. 1981) http://www.mariakoshenkova.com/
Tillie Burden (f. 1982) http://www.tillieburden.com/
 
 
Tilbage