Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2015

Ollivia Holm-Møller: Den rasende maler. 1950 Ollivia Holm-Møller: Den rasende maler. 1950

13. juni - 27. september 2015 OLIVIAS VERDEN
Olivia Holm-Møller


Hun var som kunstner klassisk skolet. Men hun så på verden på en anden måde end de fleste. 40 år efter sin død fascinerer Olivia Holm-Møller stadig vor tids kunstnere, kritikere og publikum.

Se værker, der vises på udstillingen her

Egensindig, uimponeret og uregerlig – alle ord, der passer på Olivia Holm-Møller (1875-1979). Kunstneren der var fuld af modsatrettede følelser. Som længtes efter det almene og universelle. Og hvis kunst den dag i dag – 40 år efter sin død – har en vitalitet og energi, som taler direkte ind i vor tid, og som hun deler med en række samtidskunstnere.  
 
Kunstneren og tidligere professor ved Kunstakademiet Erik Steffensen er fascineret af Olivia Holm-Møller. Særligt af det utilpassede og originale ved hendes kunst. Af den utrolige og frygtløse energi der er i hendes kunst og liv. Og af det hun har tilfælles med samtidskunsten. 

Olivia Holm-Møller kerede sig hverken om, hvad andre mente om hendes kunst, om hvad der stod i medierne, eller hvad der foregik i kunstinstitutionerne. Hun fokuserede i stedet på det, der foregik i hendes eget sind, og den verden hun levede i. På sin egen maleriske mission, på fortællingerne, synerne og det spirituelle.

Og på farverne. De stærke, ekspressive farver, gult og blåt, malt med tempera, der gør farverne særligt lysende, så billederne koloristisk bevæger sig på en knivsæg og det i et storladent billedsprog. Og som sammen med hendes heftige og voldsomme malemåde får billederne til at fremstå sanseligt vibrerende og næsten se ud som om de brænder. Som den ild der – som Olivia Holm-Møller siger i et af sine digte – brænder i hendes indre. En ild der på én gang fortærer alt og skaber nyt. Ligesom de vulkaner der var motiv i flere af hendes billeder. 

Hun var kvinde og kunstner i en tid, hvor mændene dominerede. Og måske overlevede hun som kunstner ved at gøre ting, man ikke i tiden forventede af en kvinde. Hun maler i hvert fald – som Erik Steffensen bemærker – ikke buketter som de fleste af sine jævnaldrende kvindelige kolleger. Hun maler blomster. Vildt. Dramatisk. Som ingen anden i sin tids kunst – hverken kvinder eller mænd. Hun søgte sit eget, og dermed også ensomheden. Den gode ensomhed. Jægerens ensomhed. Udfordringerne. Både de kunstneriske og personlige. Modigt, som en drengepige der i trods og uden sikkerhedsnet springer fra de højeste klipper.  

Alle Olivia Holm-Møllers billeder er i en vis forstand selvbilleder. Billeder der både er en rejse ud i verden, men samtidigt en rejse ind i sindet. Ikke til at sætte på formel. Umuligt at putte ind i én bestemt kategori eller stilretning. Men samtidigt sindbilleder der rækker ud mod det højeste. En spiritualitet som har sit udgangspunkt i hendes højskole-grundtvigianske grundsyn. Men samtidigt en spiritualitet og mysticisme, som hun genfinder i hele verden på sine rejser til Grækenland, Afrika, Mexico, Himalaya og Kina. Rejsemål der i dag tiltrækker masseturismen, men som i tiden før og efter 2. verdenskrig var fjerne og eksotiske. Den tids ekstremsport.

Udstillingen ’Olivias verden’ er inddelt i seks temaer – Mytologier, Ensomhed, Energi, Længsel (erotik), Selvbilleder og Kosmos. Temaer der sætter menneskets sjæle- og følelsesliv i højsædet. Og som udtrykker Olivia Holm-Møllers ønske om at indgå forbindelser på et spirituelt plan. 

Alle temaer indeholder desuden et perspektiverende værk af en fremtrædende, international anerkendt samtidskunstner. Sammenstilling viser, at Olivia Holm-Møller taler direkte ind i vor tid. At hendes temaer er almene og universelle. Og at hun deler den energi, der var hendes grundbudskab, med: Alfred Jensen (1903-1981), Kehnet Nielsen (f. 1947), Jonathan Meese (f. 1970), Poul Gernes (1925-1996), Ursula Reuter Christiansen (f. 1943) og Tal R (f. 1967). De står i lyset fra Olivia Holm-Møller– og omvendt. Alle har de, som hun, turdet gå det åbne og ukendte i møde. 
Olivia Holm-Møller gennemlevede i ensomhed to verdenskrige og 68-oprør. Utallige kunstneriske retninger kom og gik uden at det anfægtede hende. Måske er det derfor, at hendes kunst den dag i dag stadig står vital og lysende. Den er ikke for sarte sjæle – den er kompromisløs, kraftfuld og egensindig. Som det liv Olivia Holm-Møller levede.   

Udstillingen er kurateret af billedkunstneren og tidligere professor ved Kunstakademiet Erik Steffensen i samarbejde med Holstebro Kunstmuseum. Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, A.P. Mortensen og hustrus Legat samt Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat
 
Tilbage