Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

symboler i undervisningen

Symboler i undervisningen
Symboler et oplagt emne at tage op i undervisningen. Symboler kan bruges tværfagligt i dansk, religion og billedkunst. Og symboler kan bruges som emne i hele skoleforløbet.
Arbejder man med symboler, vil det være oplagt, også at arbejde med kunstneren Henry Heerup, hvis billeder nærmeste er symbolcollager.

Ideer til undervisningen i symboler
Saml symboler. Klip symboler ud af blade, eller gå en tur i byen og find symboler. Tag evt. et digital kamera/mobiltelefon med og fotografer alle de symboler I finder.
Find ud af, hvad de enkelte symboler symboliserer.
Del symbolerne op i ikoniske og ikke ikoniske symboler.
Er der symboler i jeres samling, der har flere betydninger - og er der symboler, der har modsatrettede betydninger.
Vælg nogle symboler du særligt godt kan li - eller som alle symboliserer det samme (f.eks. glæde) og lav et billede med dem.
Vælg et symbol og tegn det. Skriv en tekst om hvad tegnet symboliserer og hvorfor.
Saml alle jeres symboltegninger og -tekster i en mappe. Når I støder på nye symboler, kan I føje dem til mappen, så I til sidst har jeres helt eget symbolleksikon.
Lav et maleri på et stort stykke papir med alle de symboler I har samlet, og hæng det op i klassen som et banner.



Sofie fra 3. klasse på Skave skole har tegnet et hjerte og skrevet hvad det symboliserer.