Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2013

13. november 2013 kl. 19:30 PAULA MODERSOHN-BECKER - foredrag


Kunsthistorikeren Signe Jacobsen fortæller om én af tysk kunsts mest interessante modernister, der godt nok var del af kunstnerkolonien i Worbswede, men som gik sine egne veje.


Paula Modersohn-Becker er ikke kun én af Tysklands betydeligste, moderne malere. Kunstneren, der blev født i 1876, nåede i sit korte liv at male en række billeder, der placerer hende blandt verdenskunstens store mestre.  
 
Det kan man høre kunsthistorikeren Signe jacobsen fortælle om v ed dette foredrag, som mer årets sidsate i rækken af foredrag om kunsthistoriens store mestre. 
 
Paula Modersohn-Becker modtog allerede som ung maleundervisning. I 1901 blev hun del af den kendte kunstnerkoloni i Worbswede i nærheden af Bremen, gennem sit ægteskab med maleren Otto Modersohn. 
 
Men i modsætning den naturromantiske tradition, som kunstnerne i kolonien arbejdede i, søgte Paula Modersohn-Becker sin inspiration i Paris hos kunstnere som Van Gogh, Gauguin og Cézanne. Hun udviklede sin helt egen stil og billedverden, der var præget af selvransagelse og en særlig kvindelig vinkel udtrykt i en eksperimenterende og personlig, villet grov og forenklet stil. 
 
Trods hendes tidlige død, er man inden for de sidste årtier blevet stadig mere opmærksom på hendes store selvstændige talent. Hun anses nu for at være en af Tysklands bedste, tidlige modernister. 
 
Paula Modersohn (1876-1907) giftede sig med Otto Modersohn (1865-1943), en af de ledende skikkelser i kolonien af malere i Worpswede, nord for Bremen. Mens Worpswedekoloniens malere arbejdede i en naturromantisk tradition, blev den yngre PM-B inspireret af den moderne kunst i Paris, Van Gogh, Gauguin, Cézanne, uden stort set at være i berøring med de kunstnere, der ellers kom til at tegne tysk kunst i begyndelsen af 1900-tallet (de tyske ekspressionister i kunstnerfællesskaberne Die Brücke og Blaue Reiter). 

Trods hendes tidlige død, er man inden for de sidste årtier blevet stadig mere opmærksom på PM-Bs store selvstændige talent, og hun anses nu for at være en af Tysklands interessanteste tidlige modernister. Hendes billedverden er især præget af selvgranskning og en kvindelig vinkel, udtrykt i en eksperimenterende og personlig, villet grov og forenklet stil.


I samarbejde med Folkeuniversitetet

Tilbage