Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2016

 

24. februar 2016 kl. 19:30 Kunsthistoriens mestre – Hans Holbein den Yngre


Han var tidens store portrætmaler. Efterspurgt blandt samfundets rigeste og mest indflydelsesrige personer. Og den dag i dag fascinerer hans portrætter stadig med en indlevelse og skarp analyse af de personer han tegnede og malede
 
Kunstneren er Hans Holbein den yngre, født i 1497 i Augsburg i Tyskland og død 1543 under en pestepedemi i London i 1543. Man kan lære Hans Holbein nærmere at kende onsdag den 24. februar kl. 19:30, når kunsthistorikeren Signe Jacobsen holder det næste foredrag i rækken Kunsthistoriens mestre. 
 
Hans Holbein den yngre begyndte sin karriere i Basel. Her tegnede han illustrationer og skar træsnit til bøger og malede altertavler og andre værker til kirkerne. Han udviklede sin egen stil inspireret af bl.a. Leonardo da Vinci og Mathias Grünewald. 
 
I 1526 rejste han for første gang til England, hvor han søgte at ernære sig som portrætmaler. Her malede han bl.a. en række kendte værker af Thomas More, forfatteren til værket ”Utpoia”. 
 
Billedstormen i forbindelse med reformationen betød, at Hans Holbein i 1532 bosatte sig permanent i London. Her malede han i første omgang de mange europæiske handelsfolk, der havde bosat sig i den store handelsby. Fra 1536 blev han portrætmaler for Henrik den VIII. Frem til sin død i 1543 malede han alle hovedaktørerne ved hoffet, der var præget af politisk uro, intriger og reformation. Hans Holbein blev også sendt på diplomatiske rejser til europæiske hoffer for at portrættere de kvinder, som man havde udset sig som Henrik den VIII dronning – af hvilke han jo havde adskillelige.  
 
Hans Holbeins billeder er prægede af mødet mellem den italienske stil, hvor kompositionen var i centrum og den tyske og nederlandske stils glæde ved detaljen og troskab overfor naturen. En særlig status indtager de skitser, som han lavede på sine rejser, og som dannede grundlag for de færdige portrætter, som han lavede i sit atelier i London. 
 
Tilbage