Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2003

3. maj - 22. juni 2003 Framed. Materier af Michael Mørk

I 2001 fik Michael Mørk opgaven med at lave en udsmykning til Patologisk Institut på Holstebro Sygehus. Udsmykningen fik den i sygehussammenhæng meget sigende titel ”I’ve got you under my skin” og danner baggrund for udstillingen på Holstebro Kunstmuseum, hvor Michael Mørk både viser med udgangspunkt i udsmykningen og nye værker.

En del af udstillingens billeder tager – som udsmykningen på sygehuset - udgangspunkt i blindskrift, der består prikker i forskellige mønstre og konstellationer. Prikkerne er malet på to lag kunstfolie, der er spændt ud over hinanden. Nogle gange er prikkerne kun malet på det nederst lag, så de fremstår tågede, nogle gange er de malet på begge lag med tykke farvelag, så de nærmest springer ud af billedet og andre gange igen er der brugt to forskellige farver, der blander sig og bliver til en helt tredje. Herved opnår Michael Mørk en rumlig effekt - maleriet bliver 3-dimensionalt og prikkerne ses f.eks. som huller ind i væggen.

I den anden del af udstillingens billeder tager Michael Mørk udgangspunkt i den slagskygge billedet kaster på væggen, når der falder lys på det. Skyggen kommer fordi billedet rager ud fra væggen og er udtryk for, at billedet er et selvstændigt objekt. Hvor skyggen irriterer en fotograf, som prøver at fjerne den ved hjælp af sine fotolamper, maler Michael Mørk dem på lærredet som en del af billedet. På den måde forvirrer han beskueren: er den skygge billedet kaster på væggen en reel skygge eller er det den der er malet på billedet? Hvor hører den skygge der er malet ind i billedet til – på væggen eller billedet? Er billedet der i det hele taget eller forsvinder det ind i væggen?

Michael Mørks billeder skaber et kompliceret samspil mellem billede og væg – et samspil der gør os i tvivl om billedet egentligt er der, eller om der blot er en skygge på væggen.

Udstillingen belyser Michael Mørks både formelle og analytiske - og ikke mindst poetiske - tilgang til de temaer, han kredser om i sit værk: farve, figur/grund, flade/rumlighed, lys/skygge og maleriets dialog med konkrete rum, der er omkring billedet. I Michaels Mørks værk er disse basale forhold på en gang mål og middel, og han kredser til stadighed om at give dem et konkret nærvær, der spiller op til såvel det intellektuelle som det sanselige hos beskueren.

I forbindelse med udstillingen udgives et katalog med uddybende tekst af kunstkritikeren Kristine Kern samt mange farvegengivelser fra udsmykningen og af værker i udstillingen. Tilbage