Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2012

22. september 2012 - 6. januar 2013 Med døden ved din side
La Santa Muerte


Fotografier af Claudia Adeath

Billeder fra udstillingen kan ses her

Døden er det eneste sikre, vi har i livet. Der vil vi alle ende.

 

Sådan ser de fleste af os døden. Men når det drejer sig om dødens mere specifikke egenskab, er den uhyggelig svær at rumme for mennesket. Tanker om døden går jo hinsides selve akten at dø, og det er måske netop dens styrke. Den er både vores mest konkrete og abstrakte ledsager. Dens eksistens åbenbarer ligeså meget om jordisk liv, som den vender vores blikke mod mystiske verdener hinsides vores fornuft. Når døden ånder os i nakken konfronteres vi med vores angst, frygt og håb.

 

Det sidste årti er en ny tilbedelse af døden kommet frem i lyset i Mexico. Døden er en helgen, siger hendes tilbedere (La Santa Muerte). Hun er fair, for hun tager alle med sig. Det er bedre at være hendes ven end fjende. Man ved ikke hvor tilbedelsen af døden som en kvindelig helgen startede. Men man ved, at den er vokset hurtigt, endog meget hurtigt, i landets mest forråede kvarterer. Denne transformation fra en indtil da meget okkult tilbedelse af en hårdtslående død til at blive en verdenskendt kult omkring et velklædt skelet, startede da en kvinde i 2001 rejste et gadealter til ære for Dødens Helgen i Mexico City. Hurtigt blev alteret et samlingssted for tusinder af tilbedere, og 10 år efter er der rejst omkring 300 gadealtre blot i Mexico City, hvor titusinder af tilbedere strømmer til de fællesbønner som arrangeres hvert måned.

 

I 2002 stødte Claudia Adeath på et gadealter, som var rejst foran hendes hus i Mexico City. Det fotogene, kvindelige skelet var svær at overse. Siden har hun fulgt kultens tilblivelse på tæt hold, imens hendes kamera har indfanget flere og flere gadealtre. Dette er blevet til en ekstraordinær rejse gennem et socialt og religiøst laboratorium på kanten af liv og død, som har ført hende til fjerne hjørner i en svær tid i denne moderne storby.

 

Claudia Adeath prøver i udstillingen at indfange kreativiteten, der blomster i denne farvestrålende og kontrastfyldte kult. En af hendes observationer er, at de mange skeletter i gadebilledet har formået at transmittere noget familiært til folk i en verden, hvor ord ellers er få. Den uperfekte kvindelige Død er her den mest menneskelige af alle helgener. Hun er attraktiv, fordi hun både er skøn og hæslig, hjælpsom og farlig, glad og gal og ikke mindst en livsnyder af rang, som kan forføres til at vente lidt endnu. Billederne og kommentarerne forsøger at efterlade et rum til fortolkning, hvor beskueren selv kan udforske attraktionen ved denne kvinde.

Tekst af Regnar Kristensen

Tilbage