Åbningstider

1. oktober - 31. marts  
Tirsdag-fredag kl. 12-16
Weekend/helligdag kl. 11-17
Mandag (ikke uge 7, 13, 42)     lukket
Jul og Nytår (+ visse dage)     lukket

Kontakt

Museumsvej 2A
DK-7500 Holstebro
+ 45 9742 4518
info@holstebrokunstmuseum.dk

 

2013

Emil Westman Hertz: Finkelstiens Værelse: Blodmeridianer. 2013. Foto: Emil Westman Hertz Emil Westman Hertz: Finkelstiens Værelse: Blodmeridianer. 2013. Foto: Emil Westman Hertz

28. september 2013 - 5. januar 2014 Emil Westman Hertz - De smukke drømmes lagune


Han er én af sin generations mest talentfulde og opsigtsvækkende kunstnere. Og 'De smukke drømmes lagune' er hans første soloudstilling på et kunstmuseum.

Se flere billeder fra udstillingen her

I udstillingen De smukke drømmes lagune tager Emil Westman Hertz os med på en rejse. Ikke nødvendigvis en rejse til et sted, der er markeret med et kryds på et land- eller søkort. Det kunne lige så godt være et mentalt sted et drømmesyn, som det fatamorgana den rejsende kan opleve i ørkenen eller på havet. Eller som den syge aner i febervildelsens grænseoplevelser.
 
Det er i hvert fald et sted, som man kun kan nærme sig, hvis man er villig til at sætte alt på spil. Et sted det kan være forbundet med store konsekvenser at nærme sig. Og et sted hvor kun ganske få har været. 
 
Emil Westman Hertz har været der. Han har begivet sig ud i det ukendte – og er kommet tilbage! Og han har bragt ting og sager – artefakter – med sig hjem fra denne ekspedition ud i verden og ind i sindet. Sære vækster, svampe, sommerfugle, dyreknogler og mange andre ting, som vi umiddelbart synes, vi kan identificere, men som samtidigt rummer en forunderlig – eller foruroligende – dobbelthed, der gør dem svære at placere i vores rationelle og systematiske verden.   
 
Udstillingens genstande fortæller ikke hele historien om De smukke drømmes lagune. Der gemmer sig noget i mellemrummene mellem genstandene. Fortællinger og oplevelser, der på samme tid er eksotiske, mystiske, forunderlige og skræmmende. Og som måske handler om døden, dens materialitet og tidslighed. 
 
Artefakterne fra De smukke drømmes lagune udstilles i noget, der i første omgang ligner en klassisk museumsindretning. Genstandene er opstillet i montrer og på podier eller ophængt på væggen. Men opstillingen følger ikke de moderne, pædagogisk formidlende, museale principper eller videnskabelige klassifikationssystemer. Opstillingen og systematikken er mere i familie med renæssancens kunstkamre, eller den katolske kirkes relikviekamre, hvor der bag det umiddelbare kaos herskede en anden irrationel orden, der vægtede forundringen og fortællingen. 
 
Et centralt tema i Emil Westman Hertz’ univers er transformationen. Det at man kan overskride en usynlig grænse, hvor alt på den anden side er forandret. En tunnel, et bjergpas, en åbning i revet omkring koraløen som man skal igennem, før man kan træde ind i det ukendte, hvad enten det er et fysisk eller et psykisk sted. Hvor man møder det helt fremmede. Noget der – måske – i sidste ende viser sig at være sider af én selv.
 
En metafor på denne bevægelse er den opdagelsesrejsende, der begiver sig ud i en ukendt verden, udsætter sig for farer, ser ting ingen har set før ham, bliver væk – og måske først bliver fundet forstyrret eller oplyst efter mange år i junglen. Eller shamanen der ved hjælp at ritualer og ukendte stoffer kommer i forbindelse med guderne eller dæmonerne, og som ser vidunderlige ting eller ting, som intet menneske bør se eller kontakte.
 
Emil Westman Hertz’ kunstneriske praksis strækker sig over en lang række medier. Skulptur, objektinstallationer, tegning, tryk og collage. Og hans materialebrug er overalt original og særegen. Bivoks, træ, stængler af bjørneklo, bronze og ler iscenesættes, hobes op og skaber et oplevelsesrum, som er meget anderledes end det, man er vant til at se. Fascinerende – men også foruroligende.   
 
Emil Westman Hertz har markeret sig som én af sin generations mest talentfulde og opsigtsvækkende kunstnere. Han har allerede medvirket på en række enkeltmands- og gruppeudstillinger herhjemme og i udlandet, og har i 2012 modtaget Astrid Noacks Legat. Men denne omfattende udstilling, der strækker sig over flere af museets sale, er hans første soloudstilling på et kunstmuseum. Udstillingens katalog er støttet af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg.
Tilbage